Noin kahden vuoden ajan IRR-TV:llä on valmisteltu valtakunnallista Se löytyi-mediamissiota yhteistyössä eri kristillisten järjestöjen ja toimijoiden kanssa. Valmistelujen aikana mukaan yhteistyöhön haastettiin eri seurakuntia ja kristillisiä järjestöjä, mediataloja sekä herätysliikkeitä.

Lopulta mukaan missioon saatiin 394 seurakuntaa ja 39 kristillistä järjestöä. Missio suunniteltiin ajanjaksolle 19.9.–16.10.22. Medianäkyvyys kuitenkin jatkuu lokakuun loppuun asti, ja seurakunnat järjestävät tavoittavaa toimintaa vielä marraskuun puolella.

Se löytyi -mission ulkomainontaa Helsingin Rautatientorilla

Mission taloudessa tapahtui ihme parempaan
Mission kulut ovat noin 2 miljoonaa euroa. Elokuussa, vain kuukautta ennen mission alkua, oli kerätty vasta noin kolmasosa kokonaisbudjetista. Mediatilaa piti varata jo elokuussa, että tarvittava näkyvyys missiolle saavutettaisiin. -”Muistan, kun mission toimistotyöntekijä kysyi aamupalaverissamme: ’Eikö teitä pelota, että missio jää toteutumatta?’ Kieltämättä sellainenkin ajatus oli yön pimeinä tunteina mielessä käynyt”, kertoo missiokoordinaattori Onni Haapala.

Jumala kuitenkin osoitti uskollisuutensa ja kristityt tahtonsa toteuttaa missio maassamme. ”Elo- syyskuun aikana kristityt toden teolla heräsivät lahjoittamaan missiolle ja lähes koko budjetti on saatu kokoon niin, että medianäkyvyyttä on voitu ostaa ja laskut on saatu ajallaan maksettua.

Vielä on laskuja tulossa muun muassa kirjan lisäpainoksesta, joka tarvitaan paikkaamaan jakelua. Uskon, että tarvittavat varat saadaan tähänkin, ja haluankin sydämestäni kiittää kaikkia teitä, jotka olette mission mahdollistaneet; 70 % lahjoituksista on tullut yksittäistä kristityiltä, 27 % seurakuntien osallistumismaksuista ja 3 % yrityksiltä sponsoritukena.”

Missiomainos tavoitti tamperelaisen naisen.   Kuvassa oikealla Istuinselustoissa olevat mainokset ohjaavat stooreihin mission nettisivuilla.


Missiovaloa Helsingin Kalliossa (kuva: Jari Sippola)

Kirjajakelussa puutteita – uusi strategia käyttöön
Missiokirjaa tilattiin 2,2 miljoonaan kotitalouteen. Kirja painettiin Suomessa ja jakelu hoidettiin jakeluyhtiön kautta. ”Kirja on saanut hyvän vastaanoton lukijoilta. Sen sisältö on onnistunut ja monipuolinen.

Valitettavan paljon on kuitenkin tullut palautetta jakelun puutteista ympäri Suomea. Tästä olemme pahoillamme. Tämän vuoksi vielä virallisen kampanja-ajan päätyttyä päätettiin jatkaa mainontaa ja kysyä ihmisiltä ’Saitko tämän kirjan?’ Mainoksessa on kehotus myös tilata kirja ilmaiseksi kotiin. Toivomme, että näin jokainen, joka haluaa saada missiokirjan luettavakseen, voisi sen myös saada.

Puhelinkeskuksessa onkin vastailtu muutama päivä tauotta puhelimeen, kun ihmiset soittavat ja tilaavat kirjaa. Seurakunnille palautui käyttöön myös jakamattomia kirjoja, ja niille on kysyntää tavoittavissa tapahtumissa niin kaduilla kuin missiotilaisuuksissa.”

Missiomainonta näkyi laajasti myös Helsingin Rautatientorin Kompassiaukiolla


Missiomainos bussinkyljessä Vantaalla

Rohkaisevaa palautetta katutyöstä
Ympäri Suomea seurakunnat ovat jalkautuneet kaduille keskustelemaan ihmisten kanssa hengellisistä asioista. Tampereelta River-seurakunnan pastori Sarastus Tapio Hietanen kertoo seuraavaa: ”Menimme perjantai-iltana kuuden hengen tiimillä kadulle, ja 26 ihmistä rukoili pelastusrukouksen käyttämämme sielunvoittoavaimen avulla. Jaoimme useamman kymmentä missiokirjaa ja viisi ihmistä halusi kirjautua Se löytyi -nettisivuille jatkoyhteyksiä varten.”

Vantaan Tikkurilasta vastaavaa kertoo Ari Talja, joka oli Harvest Church seurakunnan tiimin mukana kadulla. ”Kohtasimme 12 hengen katutiimillä noin 100 ihmistä illan aikana. Saimme johtaa yhdeksän ihmistä Jeesuksen luokse ja ohjata seurakunnattomia uskovia seurakuntaan, joista yksi haluaa tosissaan tulla jo seuraavana päivänä mukaan. Erityisesti nuoret ovat avoimia evankeliumille. Kutsuimme heitä missiotapahtumaan ja seurakuntaan. Jaoimme 40 kirjaa niille, jotka eivät vielä olleet sitä saaneet. Suomi on nyt täysin auki evankeliumille.”


River -seurakunnan vapaaehtoiset tavoittivat tehokkaasti evankeliumilla tamperelaisia torilla.

Itä-Helsingin Metrokappeli -seurakunta perusti kontin missiosanoman levittämiseksi Kontulassa.

Tapahtumat tavoittaneet hyvin ihmisiä
Se löytyi -missioon liittyvät olennaisena osana seurakuntien järjestämät suuremmat ja pienemmät tapahtumat. Niitä on järjestetty ja järjestetään edelleen yli tuhat kappaletta eri puolilla Suomea.

Esimerkiksi Keravalla helluntaiseurakunnan ja luterilaisen seurakunnan vapaaehtoiset ovat olleet kävelykadulla teltan kanssa kohtaamassa ihmisiä kolmena päivänä viikossa. Eläke-rovasti Eeva Airila kertoo kokemuksistaan: ”Keravalla on hyvä pohja kristillisten seurakuntien yhteistyölle. Kymmenet evankelisluterilaisen seurakunnan jäsenet halusivat nytkin mukaan Se löytyi -missioon, ja olemme olleet kiitollisia mahdollisuudesta toimia yhdessä Keravan helluntaiseurakunnan kanssa.

Myös Uudenmaan Kansanlähetys on ollut mukana Keravan missiotiimissä. Luottamus ja keskinäinen kunnioitus luo hyvän pohjan yhteistyölle. Haluamme toimia yhdessä kotikaupunkimme parhaaksi. Yhdessä tekeminen vahvistaa yhteyttä ja tuo suurta iloa. Olemmehan saman Isän lapsia!”

”Teimme jo keväällä suunnitelman, jonka mukaan päätimme pystyttää missioteltan Keravalle koko julkisuuskampanjan ajan kolmena päivän viikossa, siis yhteensä 12 kertaa. Myöhemmin saimme vielä kaupunginjohtajalta luvan sijoittaa teltta eri paikkoihin, jotta voimme tavoittaa keravalaisia eri puolilla kaupunkia. Kaikkiin päiviin on ilmoittautunut riittävästi päivystäjiä, kahvinkeittäjiä ja -tarjoajia.

Keravalaiset yritykset ovat tukeneet missiota erilaisin lahjoituksin. Olemme saaneet pullapitkoja ja keksejä, kaasua ilmapalloihin, esitteiden painatusta ja myös sponsorointia lehti-ilmoitteluun.” ”Ennen teltan pystytystä olemme kokoontuneet yhteiseen rukoushetkeen, josta on ollut turvallista lähteä kohtaamaan ihmisiä oranssit lippikset päässä ja Se löytyi -liivit yllämme. Teltalla on ollut jaossa Se löytyi -kirjoja, seurakuntien esitteitä, ilmapalloja lapsille, elävää musiikkia muutamana päivänä, rukouspyyntölaatikko ja myös hartiahierontaa. Soppatykki keräsi tietysti runsaasti väkeä teltan äärelle.

Joka päivä on syntynyt myös syvällisiä keskusteluja ja joidenkin henkilöiden puolesta olemme saaneet rukoilla. Missioryhmän tukena on ollut uskollisia esirukoilijoita. Rukouksen vaikutus on tuntunut rauhana ja ilona toiminnassamme. Uskomme, että Jumala jatkaa työtään kaikissa kohdatuissa, eikä vaivannäkömme ole turhaa Herrassa.”


Missiossa mukana olevat seurakunnat ja vapaaehtoiset pystyttivät Se löytyi -teltan Keravan keskustaan.

Missiossa mukana olevat kertovat
Se löytyi -missiossa on kertomassa omasta löydöstään omilla kasvoillaan 16 erilaista ihmistä. Lisäksi nettisivuilla on linkki mystory.me -sivustoon, jossa sadat suomalaiset eri puolilta Suomea kertovat oman tarinansa.  Myös edellisten Mahdollisuus muutokseen -missioiden stoorit ovat luettavissa ja katseltavissa. Yksi Se löytyi -missiolle kasvonsa ja kertomuksen antaneista on porilainen rikostutkija Kalle Mäenpää, joka tuli uskoon vuoden 2011 Mahdollisuus Muutokseen -kampanjan yhteydessä.

Kalle kertoo omia kokemuksiaan seuraavasti: ”Hetki sitten tuli 57-vuotias Marko niminen mies kirjastossa vastaan. Hän tunnisti minut missiosta ja oli aivan ihmeissään siitä rakkaudesta, jota oli kokenut Se löytyi -mission tilaisuuksissa Porissa. Juteltiin ja rukoiltiin, ja hän sai turvautua Jeesukseen. Hän oli aivan ihmeissään kokemastaan: ’Pitikö elää 57-vuotiaaksi, että sai jotain tällaista kokea?’ Marko oli katsellut Se löytyi -ohjelmia televisiosta ja netistä, mennyt paikalliseen tilaisuuteen, jossa oli jutellut papin kanssa, ja hänen puolestaan oli rukoiltu.”

Kalle jatkaa: ”Olen saanut myös muita suoria yhteydenottoja somen kautta. Eräskin nuori laittoi instassa viestiä, keskustelin hänen kanssaan, ja hän rohkaistui turvaamaan Kristukseen ja laittoi vielä jälkeenpäinkin kiitoksia.”

Kauhajokelaisen kahvilayrittäjä Katja Mäntyniemen stoori on eniten katsottu mission nettisivuilla ja YouTubessa. Katja kertoo kokemuksistaan seuraavaa: ”Lähdin missioon mukaan, jos vaikka elämäni Jeesuksen seurassa voisi tuoda jonkun lähemmäksi pelastusta. Missiossa parasta on se, kun missiokirjasen kaikissa kertomuksissa tulee ilmi, kuinka Jeesus haluaa olla meidän arkemme Herra ja etsii vieläkin jokaista ihmistä. Ihmisiltä on tullut paljon palautetta. Olen siunaantunut, että monet ovat lähestyneet asian tiimoilta ja on ollut luonnollista todistaa heille Jeesuksesta. Olen kiitollinen, että pyysitte minua mukaan. Tämä on yksi palapelin palanen, josta itse tulen siunatuksi. Toivottavasti monet löytävät arkeensa Jeesuksen pelastajanaan. Paljon on tullut kahvilaan ihmisiä kirjasen takia. On ollut liikuttavaa kuulla palautetta ihmisiltä.”


Ulkomainontaa Helsingin Rautatientorin läheisyydessä

Kontulan missiokahvilassa keksi maistui pinimmillekin. Kuvassa Oikealla Helsingin Family -seurakunnan järjestämä Se löytyi -tilaisuus Helsingin Itiksen Stoan aukiolla. Vieraana Medad Birungi Ugandasta, tulkkina Päivi Rekula.

Lehdet heräsivät uutisointiin ja piispat kommentoimaan kampanjaa
Sanomalehdet ovat myös heränneet kirjoittamaan missiosta. Paikallisista missiotapahtumista on ollut juttua useissakin lehdissä. Valtakunnallista missiota ehkä laajimmin uutisoi Helsingin Sanomat, joka julkaisi jutun ”Julkkisten tähdittämä käännytyskampanja paisui erikoiseksi vyyhdiksi”. Linjalleen uskollisena Helsingin Sanomien uutisointi oli aavistuksen kärkevää ja lehti uutisoi mission jakavan mielipiteitä Suomen evankelisluterilaisen kirkon sisällä. ”On hyvä, että kirjoitetaan, koska uutisointi herättää aina mielenkiintoa”, kommentoi juttua missiokoordinaattori Onni Haapala.

Mielipiteitä heräsi myös sosiaalisessa mediassa ja muissakin lehdissä. Myönteisempää uutisointia missiota kohtaan osoittivat muun muassa Lännen Median lehdet Ilkka-Pohjalainen ja Kaleva otsikollaan ”Uskovaisten todistuspuheenvuoroja tipahtaa postiluukusta yli kahdelle
miljoonalle kotitaloudelle.”

 

Lopulta piispatkin ottivat asiaan kantaa myönteisessä mielessä. Piispa Seppo Häkkinen kirjoitti Itä-Häme -lehden vieraspalstalla: ”Missiolla on oma paikkansa. Arvostan niitä, jotka missiossa kertovat kasvoillaan ja nimellään uskostaan.”

Maaseudun Tulevaisuus otsikoi juttunsa ”Kritiikki ryöpsähti kaikkien aikojen suurimman kristillisen mediakampanjan päälle – arkkipiispa Luoma puuttuu peliin ja toivoo uskosta luontevaa puheenaihetta”. Arkkipiispa kertoo omia ajatuksiaan artikkelissa seuraavasti: ”Ajattelen, että kyllähän kristilliseen perusolemukseen kuuluu se, että seurakunnat tavoittaisivat ihmisiä. Todennäköisesti tämän kampanjan tarkoitus on ollut saada hengellisen elämän asiat luonteviksi puheenaiheiksi, ja sellaiset ovat tietysti aina tervetulleita.”

Luoman mielestä kampanjassa on hyvää se, että erilaiset kristilliset seurakunnat tekevät yhteistyötä. ”Oma tuntumani on se, että meidän kristillisten kirkkokuntien kanssakäymisen taso on paljon parempi kuin aikaisempina vuosina. Suhteet ovat tulleet luottamuksellisemmiksi”, arkkipiispa sanoo.

Myös kriittisiä kannanottoja esitettiin missiota kohtaan eivätkä kaikki nähneet hyväksi, että suuria rahasummia kerätään ja käytetään julistavaan toimintaan. ”Evankeliumi ja sen jakaminen on aina aiheuttanut ja tulee aina myös aiheuttamaan vastustusta. Meidän tehtävämme on olla uskollisia tehtävälle ja toimeksiannolle, jonka Jeesus meille jätti. Evankeliumissa on Jumalan voima, ja olen kiitollinen, että tänä syksynä sitä saadaan julistaa suomalaisille”, iloitsee missiokoordinaattori Onni Haapala.

Onni Haapala
Se löytyi -mission koordinaattori

Teksti: Onni Haapala ja Itäportti-lehden toimitus
Kuvat: palautekuvia eripuolilta
Suomea

P.S. Voit edelleen tukea mission kirjajakelun paikkaamista viitteellä 2024 tästä linkistä:  https://missio2022.fi/lahjoita